Interviews in je boek: zo zet je ze in!
05 januari 2020 
3 min. leestijd

Interviews in je boek: zo zet je ze in!

Een boek schrijven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het gaat je enorm helpen als je gebruik maakt van interviews. In dit blog ontdek je drie ‘aanpakken’ om met interviews je boek te verrijken.

Waarom zou je interviews in je boek willen gebruiken?

Ja, dat is een goede vraag. Bijvoorbeeld omdat interviews je waardevolle informatie geven waar jezelf niet zo snel aan gedacht zou hebben. Of omdat interviews je boek verlevendigen. Interviews gaan altijd over ervaringen, over overwonnen obstakels, over ‘the best practice’, daarom verrijken ze je boek!

  1. Interviews een prominente plaats geven

In deze eerste aanpak bestaat je boek voornamelijk uit de interviews. Zelf heb ik in mijn boek ‘Vrouwen Online’ de interviews een prominente plaats in mijn boek gegeven. Het boek is een verzameling van de interviews die ik met acht succesvolle vrouwelijke internet marketeers heb gehouden.

Oorspronkelijk was ik iets anders van plan. Ik wilde de interviews gebruiken als bewijsmateriaal om mijn eigen concept te onderbouwen (zie aanpak 2). Ik werd echter zo gegrepen door de interviews dat ik besloot om die vrouwen een prominente plaats in mijn boek te geven.

Koplopers, een boek dat voor zover ik weet twee keer is uitgebracht door Nisandeh Nita, is ook een voorbeeld van een boek waarin de interviews een prominente plaats innemen.

Het voordeel van deze aanpak is dat je zelf weinig hoeft toe te voegen. Maar dat is ook direct weer een nadeel ervan, want je zet jezelf nauwelijks als expert in jouw vakgebied in de markt. Tenzij je dat nadeel ombuigt naar een voordeel.

Wat je bijvoorbeeld kan doen, is je eigen succesvolle klanten interviewen en van die interviews een boek maken. In de blauwdruk van je boek kies je dan voor issues waar je klanten mee worstelden voordat ze bij jou kwamen.

Je kunt ze interviewen over hun mindset, hun omzet, hun persoonlijke groei, de hoeveelheid klanten die ze hadden en de obstakels die ze in het proces hebben moeten overwinnen. En over nog veel meer. De voorbeelden zijn bedoeld om je een beeld te geven van de mogelijkheden.

Als je dan een stuk of tien klanten interviewt kun je daar een interessant boek van maken. Een boek dat tot doel heeft om jouw expert status nog eens goed voor het voetlicht te brengen. Want natuurlijk vraag je in die interviews naar de impact van jouw dienst op alle issues die de revue passeren.

  1. Interviews toevoegen als bewijsmateriaal om je eigen concept (je systeem) te onderbouwen

In deze tweede aanpak zet je jezelf als expert neer en gebruik je de interviews om je eigen concept te onderbouwen. Dat kan je op verschillende manieren doen.

Je kunt eerst allerlei deskundigen interviewen en vandaar uit je concept opbouwen of je kunt je concept als uitgangspunt nemen en daaromheen de interviews draperen.

Twee voorbeelden om duidelijk te maken hoe je dat kunt doen.

Stel dat je een eigen concept hebt, een systeem waarvan je een training of een programma hebt gemaakt. En stel dat jouw systeem uit verschillende stappen bestaat. De stappen bij elkaar heb je een wervende naam gegeven, bijvoorbeeld in de vorm van een acroniem.

HEFBOOM-creatiemodelZelf heb ik een 7-stappen systeem ontwikkeld met behulp van het acroniem H.E.F.B.O.O.M. Elke letter staat voor een bepaalde stap waarvan het eerste woord begint met een letter uit het acroniem. Zo staat de H voor ‘Heb een onweerstaanbaar product’ en een van de O’s staat voor ‘Ontmasker je saboteurs.

In je boek ga je uitgebreid in op de verschillende stappen van je systeem. Achter elke stap presenteer je een interview met daarin waardevolle informatie over die stap. Degene die je interviewt worstelt niet meer met dat issue, die heeft dat overwonnen en deelt zijn/haar ervaring zodat jouw lezers daar hun voordeel mee kunnen doen.

In het tweede voorbeeld heb je geen eigen concept. Je gaat dan eerst allerlei deskundigen interviewen rondom een thema van jouw dienstverlening. Uit al die interviews haal je vervolgens de gemeenschappelijke onderdelen waarvan je een concept maakt, je eigen systeem dus. Ook dan zet je de interviews weer achter de stappen van je systeem.

  1. Interviews spaarzaam gebruiken ter ondersteuning van een bepaald statement

In de derde aanpak zijn de interviews niet meer als interview terug te vinden in je boek. Je gebruikt passages uit de interviews om een bepaald statement van jezelf te ondersteunen.

Je hebt bijvoorbeeld een uitgewerkte blauwdruk voor je boek gemaakt en je kijkt waar de input van een andere deskundige jouw beweringen een extra ‘boost’ kan geven. Qua vormgeving kun je in je boek zo’n korte passage met een ander lettertype of een tekstblokje extra laten opvallen.

Je kunt ook van de interviews op de onderdelen waar je ze wilt gebruiken een korte samenvatting geven. Een overall plaatje dat je uit alle interviews hebt samengesteld.

Samenvatting

Kortom, met interviews kun je jouw boek op verschillende manieren verrijken. Ik raad je dan ook aan om interviews te gebruiken in je boek. Het maakt het schrijven van je boek een stuk makkelijker en het lezen van je boek levendiger.

Nu jij!

Voor mij en voor de lezers van dit blog is het interessant om te horen of jij interviews gaat gebruiken om je boek levendiger te maken. Ik lees met interesse je reactie die je onder dit blog kunt achterlaten. Alvast bedankt voor je bijdrage!

Over de schrijver
Ik help vrouwelijke ondernemers om met Canva, Marketing en de juiste Mindset hun bedrijf naar het volgende niveau te tillen.
Reactie plaatsen