Je business opschalen met je eigen boek
03 mei 2020 
2 min. leestijd

Je business opschalen met je eigen boek

Ondernemers weten vaak niet wat een boek voor hun business kan betekenen. In dit blog laat ik je daarom zien hoe je jouw business kunt opschalen met een door jou geschreven boek. Het woord ‘opschalen’ betekent overigens in dit verband dat je met minder moeite van jouw kant veel meer mensen kunt bereiken dan wanneer je een-op-een werkt. Meestal wordt met opschalen een online variant bedoeld, maar offline of een combi online/offline is ook mogelijk.

Begin met het schrijven van je boek

Voordat je aan opschalen kunt denken moet je natuurlijk eerst je boek schrijven. Misschien herken jij jezelf in één van deze redenen om geen boek te gaan schrijven, maar het zou jammer zijn als je daarin blijft hangen. Tegen elke reden die je aanvoert om er niet aan te beginnen, kan ik je een reden geven om het juist wel te doen. Daarom is mijn advies dan ook ‘ga schrijven’.

Een boek schrijven is een project met een vooraf vastgestelde einddatum; je lanceer moment. Je weet dus voordat je eraan begint al wanneer je klaar bent. Hoe cool is dat! Stel je eens voor dat jij daar straks staat met je eigen boek in je hand, hoe zal dat voor je voelen? WoW!

Gebruik een makkelijke structuur

In een van mijn vorige blogs heb ik geschreven over de Walt Disney methode die je goed kunt gebruiken voor de structuur van je boek. Of ga aan de slag met een mindmapHet is in elk geval super belangrijk dat je de structuur hebt ‘staan’ voordat je met schrijven begint.

Check bij elk hoofdstuk welke opdrachten je kunt geven

Het delen van je kennis betekent niet automatisch dat je lezers die kennis ook daadwerkelijk gaan toepassen in hun eigen werkelijkheid. Het is daarom belangrijk dat jij ze daarbij een handje helpt. Dit kun je doen door bij elk hoofdstuk opdrachten te bedenken. Eenvoudige opdrachten en meer uitgebreide opdrachten.

Eenvoudige opdrachten zijn opdrachten die voor je lezer niet veel tijd kosten om te maken maar die uiteraard wel helpen bij het in praktijk brengen van de stof die jij in je boek hebt aangereikt.

Meer uitgebreide opdrachten gaan veel meer de diepte in. Je lezer moet er wat langer voor gaan zitten om die opdrachten uit te voeren.

De eenvoudige opdrachten kun je gratis aanbieden aan je lezer

  1. Je kunt ze in je boek zelf opnemen bijvoorbeeld aan het eind van elk hoofdstuk of
  2. Je kunt ze op een verborgen pagina van je website zetten en in je boek de URL vermelden.

Opschalen van je business met de uitgebreide opdrachten bij je boek

Naast je gratis aanbod aan je lezers, kun je je business opschalen met betaalde varianten. Je gebruikt daarvoor de uitgebreide opdrachten die je bij elk hoofdstuk van je boek hebt gemaakt.

Dit zijn de drie belangrijkste:

  1. Maak van je hele boek een uitgebreide training. Zorg ervoor dat je al je kennis digitaal aanbiedt. Dat kost je maar één keer werktijd en kun je steeds opnieuw aanbieden. Volg voor je training de structuur van je boek. Daar heb je de stappen immers al in een logische volgorde gezet.Naast de online kennis modules kun je natuurlijk ook nog offline bijeenkomsten aanbieden.  Je kunt je kennis uiteraard ook offline aanbieden, maar omdat we het in deze blog over opschalen hebben, raad ik je dat niet aan.
  2. Maak van een deel van je boek een super interessante presentatie die je bijvoorbeeld in netwerkbijeenkomsten gaat presenteren. Als je een veel gevraagde auteur bent kun je voor die presentaties geld vragen. Maar ook als je het gratis doet, is het geven van een presentatie over een klein deel van je boek een uitstekende optie om aansluitend je training te verkopen.
  3. Maak van een deel van je boek een Masterclass die je online aanbiedt. De inhoud kan hetzelfde zijn als de presentatie die je bij 2 offline aanbiedt. Dus ook hier geldt dat je er maar één keer werktijd in hoeft te steken.
Laat me hieronder in het reactieveld even weten of dit blog jou aanzet om je boek te gaan schrijven. Ik ben heel benieuwd.
Over de schrijver
Ik help vrouwelijke ondernemers om met Canva, Marketing en de juiste Mindset hun bedrijf naar het volgende niveau te tillen.
Reactie plaatsen