arrow_drop_up arrow_drop_down
10 mei 2020 

Een boek schrijven: Hoe begin je?

Als je een boek gaat schrijven is het verleidelijk om vanuit je enthousiasme direct met schrijven te beginnen. In dit blog laat ik je zien waarom dat onhandig is. Je krijgt 3 tips waarmee je wel goed van start kunt gaan met het schrijven van je boek.

Waarom het onhandig is om direct met schrijven te beginnen

Regelmatig kom ik ondernemers tegen die aangeven dat ze een boek gaan schrijven en vanuit hun enthousiasme en intuïtief gevoel ervoor kiezen om meteen te starten met schrijven. Zij hebben geen plan, geen structuur en staan niet stil bij de vraag ‘hoe begin je met het schrijven van een boek’.

De vraag is hoe zo’n schrijfproces zal verlopen. Ik weet dat er allerlei problemen ontstaan bij deze aanpak. Bijvoorbeeld:

  • Zonder een vastomlijnd plan, lopen deze enthousiaste starters halverwege vast
  • Ze weten niet meer hoe ze verder moeten omdat het onderwerp van hun boek te algemeen is
  • Ze slaan allerlei zijpaden in omdat ze het probleem van hun lezer niet goed in kaart hebben gebracht

Met deze werkwijze levert het schrijfproces onnodig frustratie op en de kans is groot dat het boek er helemaal niet komt. Wat uiteraard echt een gemiste kans zou zijn.

Een aanpak die wel werkt

Als je het jezelf makkelijk wilt maken kies je voor een beproefde aanpak die goed werkt. Ik geef je drie tips die ervoor zorgen dat jouw boek er gegarandeerd komt.

Tip 1 Begin met het eind voor ogen

Stephen Covey schrijft in zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ dat alles twee keer geschapen wordt. De eerste schepping noemt hij het concept en de tweede schepping de materiële vormgeving daarvan. Bij een boek werkt dat ook zo.

Het concept is de uitgewerkte versie van iets wat eerst in je verbeelding is ontstaan. Voordat je begint met het schrijven van je boek, stel je je voor wat er in dat boek moet komen. Dat doe je nog voordat je één letter op papier hebt gezet. Je vraagt je af welke kennis je wilt delen, hoe je die kennis in je boek gaat aanbieden en voor wie die kennis bedoeld is.

Zo ontstaat er langzaamaan een beeld van het boek als het straks klaar is. Je maakt van die verbeeldingsexercitie een plan en je eerste schepping is klaar (het concept). Pas dan ga je met de uitvoering beginnen. Je gaat schrijven, schrijven en nog eens schrijven totdat je boek af is en je tweede schepping is gerealiseerd (materiële vormgeving).

Weten hoe je van verbeelding naar concept gaat? Lees hier mijn uitgebreide blog over het maken van een mindmap >> Gebruik een mindmap voor de structuur van je boek

Voor meer inspiratie over hoe je start met het opzetten van je basisstructuur, verwijs ik je naar twee andere blogs die ik over het beginproces van het schrijven van je boek geschreven heb >> Hoe schrijf ik een boek en Zonder structuur is je boek een verzameling losse pagina’s.

Tip 2 Baken je onderwerp af

Het schrijven van je boek start met het bedenken van het onderwerp. Zorg ervoor dat je onderwerp geen containerbegrip is zoals ‘persoonlijke ontwikkeling’. Dat is veel te algemeen en te breed. Als je daarover gaat schrijven is de kans groot dat niemand zich aangesproken voelt om je boek te gaan lezen.

Als je het onderwerp afbakent en er bijvoorbeeld ‘persoonlijke ontwikkeling voor hoog sensitieve mensen’ van maakt dan voelen alleen de hoog sensitieven zich aangesproken. Je kunt dan met je onderwerp veel meer de diepte in en hoog sensitieve mensen echt helpen om zich persoonlijk te ontwikkelen.

Je slaat met het afbakenen van het onderwerp meteen twee vliegen in één klap, want je hebt dan gelijktijdig je doelgroep (ideale lezer) meer gespecificeerd. In dit voorbeeld zijn dat hoog sensitieve mensen in plaats van ‘iedereen’.

Je zou nog een stapje verder kunnen gaan met het specificeren van je doelgroep door je af te vragen of je mannen of vrouwen wilt bereiken, of je voor jonge of voor oudere hoog sensitieven gaat schrijven en of ze op het terrein van persoonlijke ontwikkeling onervaren, ervaren of gevorderd zijn.

Tip 3 Breng de problemen van je ideale lezer in kaart

Bij stap 2 heb je het onderwerp afgebakend en je ideale lezer gedefinieerd, maar je hebt nog niet gekeken naar de problemen waar jouw ideale lezer tegenaan loopt. Het is belangrijk om die problemen in kaart te brengen zodat jij er in je boek oplossingen voor kunt geven. Als je schrijft vanuit het probleem en de oplossing voorkom je ook dat je allerlei zijpaden gaat bewandelen.

De vraag die je jezelf bijvoorbeeld stelt is ‘tegen welke problemen lopen hoog sensitieve mensen aan als het gaat om hun persoonlijke ontwikkeling?’ Misschien zijn ze snel overprikkeld en hebben ze een eenvoudige stap voor stap aanpak nodig. Voor de inhoud van je boek betekent het dat je jouw kennis in kleine stappen aanbiedt, zodat het voor jouw ideale lezer behapbaar blijft.

Waar het om gaat is dat jij voordat je begint aan je boek, de problemen van je ideale lezer kent. En dat je ideale lezer in jouw boek een oplossing voor die problemen krijgt. Dat maakt het schrijven van je boek zoveel makkelijker. Je weet immers waar je naartoe moet werken.

Hoe je begint met het schrijven van je boek start met de drie tips die je gekregen hebt waarmee succes verzekerd is. Ik ben heel benieuwd wat het onderwerp van jouw boek is en ik nodig je van harte uit om dat hieronder met me te delen. Ik kijk er naar uit om je reactie te lezen.
Over de schrijver
Ik help kennisondernemers om sneller te groeien met hun bedrijf, zodat zij meer impact hebben, meer klanten aantrekken en meer winst realiseren. Zonder producten geen verkopen. Daarom help ik hen met het creëren van onweerstaanbare producten, zoals een boek, een online training, een high end programma, enz. Ik word heel erg blij als ik mensen mag helpen om de beste versie van zichzelf te worden. 'Leven' is voor mij 'leren'. Dat is ook de reden dat ik zelf continue in ontwikkeling blijf.
Reactie plaatsen

Cookies