5 Onterechte Excuses Om Geen Boek Te Schrijven
17 mei 2020 
5 min. leestijd

5 Onterechte Excuses Om Geen Boek Te Schrijven

Als ik ondernemers vertel hoe waardevol het is om een boek te schrijven, zie ik vaak fronsende gezichten gevolgd door de vraag ‘maar een boek schrijven is toch een giga zware klus?’ Of ze zeggen dat het niets voor hen is omdat ze ‘de discipline niet hebben’, ‘er al zoveel boeken over hun business geschreven zijn’ of ‘dat mensen vast niet op hun boek zitten te wachten’.

Allemaal excuses die volkomen onterecht zijn!

In deze blog vertel ik je waarom dat zo is en hoe iedere ondernemer (ja echt iedere ondernemer!) binnen drie maanden – met weinig schrijfuren – een boek geschreven kan hebben.  Om daarmee je noodzakelijke naamsbekendheid op te bouwen en je expertstatus een boost te geven.

Hier komen de 5 meest gehoorde excuses en mijn uitleg waarom je daaraan niet hoeft toe te geven.

Excuus 1: het kost teveel tijd …

…ik kom er nooit aan toe. Je zult mij niet horen beweren dat het schrijven van een boek geen tijd kost. Natuurlijk moet je er voor een bepaalde periode tijd voor vrij maken. Maar het is zeker geen giga zware klus als je het schrijven van je boek op een slimme en eenvoudige manier aanpakt.

Als je werkt vanuit mijn basisstructuur (lees er hier alles over) en leert om in flow te schrijven (zie kader hieronder), dan kun je sneller schrijven dan je denkt.

Kijk maar eens naar het volgende rekensommetje:

  • Met de basisstructuur en ‘flow schrijven’ (zie kader hieronder) schrijf je in 5 minuten ca. 200 woorden.
  • In 1 uur schrijf je dus 12 x 200 woorden = 2400 woorden.
  • Een boek is ongeveer 35.000 woorden
  • 35.000 ÷ 2400 is 14,6 uur.

Je gaat jezelf toch niet langer wijsmaken dat je geen 14,6 uur beschikbaar hebt om een boek te schrijven? En als je het uitsmeert over drie maanden, voelt het al helemaal niet alsof het veel tijd kost. Als je excuus nummer 1 uit je hoofd zet, heb je dus wel mooi in drie maanden je boek af!

Natuurlijk ben je er niet met die 14,6 uur. Je moet ook nog tijd inruimen om je basisstructuur te ontwikkelen, je achterflap te schrijven en om je titel en subtitel te bedenken. Maar voor die onderdelen geldt dat het je geen week werk kost. Trek er maximaal anderhalve werkdag (12 uur) voor uit.

Samen met die 14,6 uur is je boek dus in minder dan 30 uur klaar. Hoezo kost een boek schrijven veel tijd?

‘Flow’ krijg je zo

Bij flow schrijven gelden een paar regels waarvan de belangrijkste zijn:

  1. Haal nooit je pen van het papier (of je vingers van het toetsenbord).
  2. Blijf ‘vooruit’ schrijven, kijk niet naar de tekst die je geschreven hebt en verbeter niets, dat komt later.
  3. Stel jezelf vóórdat je begint een vraag over het onderdeel waarover je gaat schrijven en beantwoordt die vraag in 5 minuten.
  4. Zet een wekkertje voor die 5 minuten zodat je precies weet wanneer je moet stoppen en met de volgende vraag kunt beginnen.

Excuus 2: je hebt heel veel discipline nodig…

…en dat heb ik niet. Discipline klinkt veel zwaarder dan het is, maar het klopt inderdaad dat je voor het schrijven van je boek wel tijd moet inruimen. Als je slim plant, hoeft dat niet ingewikkeld te zijn.

Plannen gaat niet zozeer om het managen van je tijd maar om het managen van je energie. Je energie managen betekent ook dat je op een dag voldoende pauzes inlast om jezelf weer op te laden. Als je een uurtje aan je boek geschreven hebt, neem je dus ook een pauze van 5 minuten waarin je even van je stoel opstaat, een stukje door je werkruimte loopt en vervolgens verder gaat met je andere werkzaamheden.

Slim plannen kun je doen door een magic uurtje in te lassen. Als ochtendmens sta je bijvoorbeeld een uurtje eerder op dan je normaal doet en in dat uurtje schrijf je aan je boek. Of je neemt je magic uurtje aan het eind van je dag als je een avondmens bent.

Waar het vervolgens om gaat is dat jij je eigen planning consequent opvolgt. Je legt je focus op je einddoel (je boek) en schrijft dagelijks een uurtje aan je boek. Zo zie je de omvang van je boek groeien en groeien totdat het helemaal klaar is.

Excuus 3: er zijn al zoveel boeken over mijn onderwerp geschreven…

…wat voegt mijn boek nog toe? Dit is een van mijn favoriete excuses om te weerleggen. Dat er al zoveel boeken over jouw onderwerp geschreven zijn, is goed nieuws. Het betekent namelijk dat er heel veel belangstelling voor jouw onderwerp is.

Ik weet niet hoe het er in jouw boekenkast uitziet, maar als ik in die van mij kijk dan zie ik er veel boeken in staan die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Steeds weer vanuit een andere invalshoek benaderd, vanuit de unieke blik van de schrijver.

Voor de inhoud van jouw boek is het handig om gebruik te maken van de inhoudsopgave van al die andere boeken over jouw onderwerp. Ze zijn online en offline te vinden. Onderwerpen die in die boeken vaak terugkomen zijn blijkbaar belangrijk voor de lezers en mogen dan ook zeker niet in jouw boek ontbreken.

De inhoudsopgave van andere boeken zijn eenvoudig te achterhalen zonder dat je een boek hoeft te kopen. Bekijk in een grote boekenwinkel boeken over jouw onderwerp en maak een foto van de inhoudsopgave, of serve naar Managementboek. Je kunt ook naar Bol.com, maar daar kun je niet altijd de inhoudsopgave bekijken.

Excuus 4: ik heb teveel ideeën…

…het past nooit in één boek. Als je teveel ideeën hebt, wil dat alleen maar zeggen dat je méér dan één boek in je meedraagt. Geweldig toch!

Alleen gaat het niet voor je werken als je blijft hangen in je ideeën. Je zult een keus moeten maken. Een effectieve manier om dat te doen is werken met papier.

Zoveel ideeën als je hebt, zoveel papieren pak je. Op elk papier schrijf je telkens één idee. Je husselt de papieren met de ideeën kant naar beneden door elkaar en je legt alle papieren met de blanco kant naar boven op de grond.

Dan stap je van het ene papier naar het andere en je voelt wat het met je doet. Het werkt het beste als je je ogen sluit, rustig ademhaalt en je focus houdt op ‘voelen’.

Het papier waarbij je het meeste gevoel bij krijgt, is het idee voor het eerste boek dat je gaat schrijven. De andere ideeën zet je in een schrift of op je laptop/pc voor een volgend boek.

Excuus 5: mensen gaan mijn boek toch niet kopen…

…want zoveel heb ik niet te vertellen. Natuurlijk heb je veel te vertellen! Als jij een ondernemer bent die kennis overdraagt aan anderen dan weet ik 100% zeker dat jij een boek in je hoofd hebt. Het enige dat je hoeft te doen is die kennis geordend in een boek te stoppen.

Als je niet gaat schrijven gaan mensen je boek inderdaad niet kopen want dan is het niet te koop. Dat zou toch eeuwig zonde zijn voor al die mensen die jij met je boek verder kunt helpen. Dus kom op, gooi dit excuus overboord en ga schrijven.

In drie maanden je boek af

Ik hoop dat ik je heb laten zien dat geen enkel excuus geldig is om niet nog dit jaar te starten met je boek. Echt, met een slimme aanpak kun je in weinig tijd jouw kennis omzetten in een waardevol boek waarmee je je lezers een dienst bewijst en ondertussen jouw naamsbekendheid en expertstatus vergroot.

Heb ik nog een excuus over het hoofd gezien dat jou weerhoudt om je boek te schrijven? Deel ze hieronder in het reactieveld dan kijk ik hoe ik je kan helpen. Ben je al aan het schrijven en herken je bovenstaande excuses, dan hoor ik graag hoe jij ze hebt overwonnen.
Over de schrijver
Ik help vrouwelijke ondernemers om met Canva, Marketing en de juiste Mindset hun bedrijf naar het volgende niveau te tillen.
Reactie plaatsen