arrow_drop_up arrow_drop_down
23 mei 2020 

Pimp je boek met interviews!

Je hebt besloten om een boek te schrijven, maar ineens slaat de schrik je om het hart: heb je wel voldoende inhoudelijke kennis om een volwaardig boek te schrijven? Je bent er weliswaar van overtuigd dat je wat te vertellen hebt, maar je denkt er direct achteraan dat het lang niet genoeg is voor een boek met voldoende inhoud. Voor dit probleem is er gelukkig een hele simpele oplossing waarover je in deze blog kunt lezen.

De oplossing is; ‘pimp je boek met interviews’. In een eerdere blog heb ik al eens verteld hoe je interviews een plaats kunt geven in je boek (lees het hier). Maar interviews hebben nog een voordeel: ze verrijken de inhoud van je boek.

Wat interviews zoal opleveren:

  • Interviews maken jouw boek levendiger. Je laat een ander aan het woord die iets toe te voegen heeft aan jouw onderwerp. Bijvoorbeeld een verhaal over de route naar een behaald succes, een verhaal waarbij iets helemaal de mist in ging of een verhaal waarbij obstakels overwonnen werden.
  • Interviews ondersteunen jouw boodschap. Zonder interviews mis je de kans om wat je zelf in je boek schrijft te toetsen aan de praktijk of aan de mening van anderen. Misschien heb je een bepaalde methode ontwikkeld die je wilt toetsen of heb je uitdagende stellingen in je boek geponeerd waarop je voor en tegen argumenten wilt verzamelen.
  • Interviews brengen je op nieuwe ideeën. Als je iemand interviewt kun je meteen vragen welke onderwerpen beslist niet mogen ontbreken. Met de antwoorden op die vraag krijg je weer nieuwe input voor de inhoud van je boek. En als je in je interview de kunst van het doorvragen gebruikt (zie verderop) krijg je nog meer diepte-informatie die je kunt benutten voor de inhoud van je boek. Het mooie van interviews is dat je door de informatie van iemand anders zelf ook weer op nieuwe ideeën komt

Hoe voer je een goed interview?

De kunst is om meer te luisteren dan te praten. Daarnaast zijn er nog vier belangrijke componenten voor een geslaagd interview:

  • Wees nieuwsgierig. Stel je volledig open voor wat de ander jou te zeggen heeft. Nieuwsgierig zijn betekent dat je je eigen vooringenomenheid opzij zet en je helemaal verplaatst in de ander. Je moet bereid zijn om de opvattingen en de ervaring van de ander te onderzoeken. Iets in de trant van ‘mijn naam is haas, ik weet van niets’.
  • Luister actief. Dat betekent dat je niet alleen de ander hoort, maar dat je ook de boodschap van de ander begrijpt. De ander begrijpen gaat om oog hebben voor de achterliggende gevoelens en emoties van de ander. Daarop ga je in zodat er nog meer informatie boven tafel komt.
  • Stel de juiste vragen. Hierbij helpt het enorm als je de hierboven genoemde componenten op jezelf toepast. Nieuwsgierig zijn en actief luisteren! Vragen die heel goed werken om veel informatie te krijgen zijn open vragen. Open vragen zijn vragen waar de ander meestal niet met een ‘ja, nee of misschien’ op kan antwoorden. Ze beginnen met ‘hoe, wanneer, welke, wie, wat, waar en waarom’.
  • Vraag vooral door. Doorvragen doe je door geen genoegen te nemen met het eerste antwoord, door vooral niet meteen alles vanzelfsprekend voor ‘lief’ aan te nemen. Met doorvragen ga je de diepte in met de ander die zich daardoor veel meer blootgeeft. Nogmaals: nieuwsgierig zijn is de sleutel.


Goed voor de promotie!

Wees dus niet bang dat je onvoldoende materiaal hebt voor je boek. Met interviews kun je de inhoud eenvoudig opkrikken en je boek nog levendiger en interessanter maken.

Over de schrijver
Ik help kennisondernemers om sneller te groeien met hun bedrijf, zodat zij meer impact hebben, meer klanten aantrekken en meer winst realiseren. Zonder producten geen verkopen. Daarom help ik hen met het creëren van onweerstaanbare producten, zoals een boek, een online training, een high end programma, enz. Ik word heel erg blij als ik mensen mag helpen om de beste versie van zichzelf te worden. 'Leven' is voor mij 'leren'. Dat is ook de reden dat ik zelf continue in ontwikkeling blijf.
Reactie plaatsen

Cookies