Promoot je boek! Wie een boek schrijft, wil natuurlijk lezers krijgen. Promotie is daarvoor belangrijk. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. In feite meteen na je besluit om je boek te schrijven. Weet je niet hoe je aan de promotie van je boek moet beginnen? Er is een scala aan mogelijkheden. In deze blog krijg je 5 tips voor je social media marketing die je kunt inzetten nog voordat je een letter aan je boek geschreven hebt.
1 Promoot boek: Zet buzzmarketing in
Buzz is een nieuwe vorm van marketing. Letterlijke vertaling van buzz is geroezemoes. Je creëert online geroezemoes wat betekent dat mensen het over jouw onderwerp (jouw boek) hebben. Ze geven online interessante berichten over jou en jouw boek aan elkaar door.
Het belangrijkste doel van buzzmarketing is verspreiding van informatie. Je spoort mensen aan je berichten rond jouw boek te delen in hun netwerk, waardoor het geroezemoes groter en groter wordt. Vergelijkbaar met het bekende sneeuwbaleffect.
Buzzmarketing werkt in principe hetzelfde als mond-tot-mond-reclame waarbij het gaat om het delen van een ervaring of mening over een product of dienst. Aangezien jouw boek in deze fase nog in de maak is, moet je op een andere manier die buzz aanjagen en de nieuwsgierigheid wekken.
Zet bijvoorbeeld uitdagende stellingen die in je boek komen in berichten. Maak prikkelende video’s over een omstreden onderdeel waarover je gaat schrijven, interview iemand uit jouw vakgebied met een afwijkend standpunt in een podcast of deel een paar tips die in je boek komen.
Buzzmarketing moet je zeker inzetten bij de promotie van je boek als je veel geroezemoes eromheen wil krijgen. Het is een goedkope manier van marketing omdat de deelnemers aan de buzz geen geld ontvangen voor het verspreiden van jouw informatie.
Meer informatie over buzzmarketing vind je op deze site >> buzzmarketing.
2 Creëer interactie op social media platforms
Onderzoek eerst op welke platforms jouw lezersdoelgroep het meest vertoeft. Die platforms gebruik je voor je berichten over je boek. Je kunt berichten plaatsen als je bijvoorbeeld een interview met iemand gehouden hebt, als je een probleem tegenkomt waardoor het schrijven stagneert of als je iets te melden hebt over de voortgang van je boek. Wat voor een bericht je ook plaatst, zorg er altijd voor dat je een reactie van de social media bezoeker vraagt, zoals ‘hoe zou jij dit probleem oplossen’, ‘wat is jouw mening hierover’ of ‘wat spreekt jou het meeste aan’.
Voor elk platform geldt hoe meer waarde je in je berichten biedt, hoe groter de kans dat mensen je berichten liken, er een reactie op geven en je bericht delen (interactie).
Interactie is belangrijk, want social media platforms plaatsen die berichten vaker op de tijdlijnen van hun deelnemers. Net als Google willen zij namelijk mensen van zoveel mogelijk relevante informatie voorzien. Als je interactie creëert leidt dat tot een groter bereik en meer zichtbaarheid voor jou en jouw boek. Interactie krijg je door bijvoorbeeld prikkelende vragen te stellen, sprekende afbeeldingen te plaatsen en video’s met waardevolle tips te delen.
Plaatsen van berichten is geen ingewikkelde klus die veel tijd van je vraagt. Er zijn programma’s in omloop waarmee je gratis berichten op meerdere platforms tegelijk kunt plaatsen. Een van die programma’s is Buffer. Je bent wel aan een limiet gebonden, maar je komt er toch een heel eind mee. En copy-paste van je berichten werkt uiteraard ook.
3 Promoot boek: Zorg voor regelmaat
De promotie van jouw boek heeft meer impact als mensen er vaker mee in aanraking komen. Met een paar berichtjes ga je de oorlog niet winnen. Social media platforms laten overigens ook lang niet al je berichten aan al je fans zien. Je zult jezelf op de social media dus telkens opnieuw zichtbaar moeten maken met jouw boek.
Om te bepalen welke regelmaat voor jou relevant is, kijk je naar de statistieken van je berichten. Elk social media platform laat dat op een eigen wijze zien. In Facebook krijg je op een zakelijke pagina een overzicht over de afgelopen 7 dagen te zien, bijvoorbeeld aantal acties, vind-ik-leuks, aantal paginaweergaven en de betrokkenheid bij een bericht. Het soort berichten waar veel betrokkenheid op gekomen is, kun je dan vaker gaan posten.
4 Maak aantrekkelijke afbeeldingen
Voor een auteur in spé is het misschien niet leuk om te horen, maar ‘een beeld zegt nog altijd meer dan 1000 woorden’. In elk geval op social media. De juiste afbeelding in je social media berichten voor het promoten van jouw boek is daarom erg belangrijk. Met een afbeelding wil je een bepaalde sfeer oproepen, een sfeer die bij je boek past. Je ‘brandt’ jezelf met het soort afbeelding, de kleuren en lettertypen die je kiest.
Denk goed na over je branding. Als je niet weet welke kleuren en lettertypen je moet kiezen ga dan naar Canva. Onder het tabje ‘jouw huisstijl’ kun je doorlinken naar ‘inspiratie voor kleurenpalet’ en ‘aanbevolen letter combinaties’ waar je het allemaal op een presenteerblaadje aangereikt krijgt.
In canva kun je ook zelf je afbeeldingen maken. Met de gratis versie kom je een heel eind. Canva bevat namelijk meer dan 50.000 templates voor allerlei gelegenheden. Je kunt er bijvoorbeeld je boekcover maken.
5 Maak een promotieplan
Als je begint met jouw boek start dan meteen met een promotieplan voor je berichten op de social media. In je promotieplan staat precies wanneer je een bericht plaatst, waarover het gaat en op welk platform je het plaatst. Zonder zo’n plan vergeet je om regelmatig berichten te posten omdat je wordt opgeslurpt door de waan van de dag.
Uit eigen ervaring weet ik hoeveel rust een promotieplan geeft.
Een promotieplan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Kies eerst de type berichten die je over je boek gaat plaatsen. Bijvoorbeeld:
Maandag een quote over ‘iets’ met schrijven, creativiteit, mindset etc.
Dinsdag een vraag over je cover, titel, kleur van je omslag of wat dan ook over je boek.
Woensdag een prikkelende stelling uit je boek waarover je een buzz wilt veroorzaken.
Donderdag een link naar een interessant artikel over een boek of naar je nieuwste blog
Vrijdag iets persoonlijks
In bovenstaand voorbeeld heb ik voor elke werkdag van de week een berichtvorm gekozen. Hoe vaak en wanneer jij een bericht post zoek je uit bij tip 3.
Vervolgens maak je in een Word document een tabel aan met de dagen van de week. Zet onder de bepaalde dag de actie die je wilt uitvoeren. De precieze inhoud van een actie kun je vooraf al bedenken, bijvoorbeeld de quotes en de prikkelende stellingen, maar zorg dat je promotieplan geen keurslijf wordt. Geef jezelf ook speelruimte om spontaan iets te plaatsen in de energie die goed voelt bij die betreffende dag.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
Week 44 | Quote ‘wie schrijft die blijft’ op Facebook en LinkedIn | Welke kleur spreekt je meer aan op Facebook en Instagram | Video met een prikkelende stelling op alle platforms | Stuk uit een van mijn interviews op Facebook | Tegenslag die ik overwonnen heb |
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
Week 45 | Quote ‘een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel’ | Spontane vraag | Stelling | Link naar blog over deel inhoud boek | Iets over het Event dat ik bezocht heb |
Ik hoop dat je met deze tips jouw boek flink kunt promoten en al lekker veel enthousiaste lezers krijgt voordat je boek van de pers rolt. Succes!