Achterflaptekst schrijven: Waarom is dat belangrijk?
Het schrijven van de achterflap van je boek is een van de eerste dingen die je moet doen.
Stel je voor, je loopt een boekwinkel in. Je ziet de kasten met boeken waarvan je alleen de rug van het boek kunt zien. Op die rug staat de titel van het boek. Die titel moet jou verleiden om het boek uit de kast te trekken. Pak je het boek of pak je het niet?
Vaak ligt er ook nog op kastjes een aantal boeken uitgestald met de voorkant van het boek naar boven gekeerd. Ook hier geldt weer dat die voorkant je moet verleiden om het boek op te pakken.
Stel dat je de verleiding niet kunt weerstaan om het boek in je handen te nemen. Wat is dan het eerste dat je doet?
Juist ja, je gaat de achterkant lezen.
Achterflaptekst schrijven: Waarom ga je de achterkant bekijken?
Omdat je weet dat je daar informatie krijgt. Informatie over waar het boek over gaat, informatie over de auteur, en vaak ook nog een aanbeveling van een bekend persoon of een pakkende zin uit een persbericht.
In één oogopslag weet je dan of dit boek iets voor jou is. De hamvraag is namelijk of jij je als lezer aangesproken voelt om dit boek te gaan lezen.
Achterflaptekst schrijven: Er is nog een reden waarom dat belangrijk is!
Het schrijven van de achterflap van je boek dwingt je om in een paar zinnen de essentie van je boek neer te schrijven. Zo waardevol voor jezelf om die essentie beknopt in je hoofd te hebben.
Je kunt die essentie gebruiken in al je gesprekken. Het werkt voor je als een pitch. Je kunt het gebruiken in je berichten op social media en bijvoorbeeld in je handtekening verwerken onder je berichtjes aan je klanten.
Achterflaptekst schrijven: je ideale lezer!
En last but not least, op je achterflap moet meteen duidelijk zijn wie de ideale lezer van je boek is. Voor wie is het boek bedoeld? Zelf lees ik om die reden ook meteen de achterflap van een boek. Als ik mij niet als lezer aangesproken voel, dan leg ik het boek terug.