arrow_drop_up arrow_drop_down
18 februari 2020 

Lanceerdatum van je boek: Stel hem direct al vast!

Lanceerdatum boek: Begin met het eind voor ogen!

De lanceerdatum van je boek vaststellen is heel erg belangrijk. Er zit namelijk een begin en een eind aan het schrijven van je boek. Je start en op enig moment is je boek gewoon klaar. Als je er een goede projectplanning voor hebt gemaakt natuurlijk.

Een van de belangrijkste onderdelen van die planning is je lanceerdatum. Stel die aan het begin vast. Misschien breekt je bij het idee alleen al het klamme zweet uit. Dat gebeurde ook bij een van de deelnemers in mijn online Masterclass ‘Zakelijk Zichtbaar met je boek’. Toen ik vertelde dat je direct aan het begin van je boekproject je lanceerdatum moet vaststellen, kreeg zij het daar Spaans benauwd van.

Ik herinner het mezelf ook nog goed. Toen ik de Eventdatum waarop mijn boeklancering zou plaatsvinden had vastgesteld, voelde het voor mij ook van ‘pffff… nu moet ik er echt aan geloven.’

Maar zonder lanceerdatum heeft je boekproject geen vastgesteld eind. Dat betekent dat je project onnodig eindeloos gaat duren. Dan komt je boek er nooit! Dat is toch niet je wat je wilt hoop ik?

Geen lanceerdatum, geen stuurmechanisme!

De kans is groot dat je dan blijft schrijven en schrijven, gaat verbeteren, dingen gaat toevoegen, dingen gaat weglaten. Kortom het hele schrijfproces wordt een gebed zonder eind. Er zit immers geen druk op om er een eind aan te maken. Dat gaat je enorm frustreren.

Morgen is je boek altijd beter. Ja en morgen schrijf je een beter blog, maak je een nog mooier product, geef je een nog betere training, enz. Wellicht ken je die reclame van dat gratis bier? (Morgen gratis bier 😊 ). Dat gaat ‘m dus niet worden.

Behalve voor je eigen schrijfproces is de lanceerdatum van je boek ook heel belangrijk voor je samenwerking met andere professionals. Voor je afspraken met de redacteur, de vormgever, de uitgever en voor degene die het voorwoord voor je schrijft. Voor hen is je lanceerdatum het baken in de zee. De stip op de horizon waar ze naar toe moeten werken.

Een lanceerdatum geeft je focus. Je weet met een lanceerdatum precies wat je moet doen en wanneer je het moet doen. Zonder die datum kan het nog maanden en maanden duren voordat je boek er daadwerkelijk is.

En wat denk je van de lancering zelf? Als je geen datum hebt kun je geen ruimte reserveren om je lanceerfeestje te vieren. Je kunt de mensen die je daarbij wilt hebben niet uitnodigen want je weet niet wanneer ze moeten komen. Tegenwoordig is iedereen druk, druk, het zou toch jammer zijn als een aantal vrienden er niet bij kan zijn.

De promotie rond je boeklancering wordt ook nodeloos ingewikkeld. Elk bericht dat je op de social media gaat plaatsen zonder een duidelijke lanceerdatum blijft een vrijblijvend bericht dat bij niemand blijft hangen.

Gelukkig is het kiezen van een lanceerdatum helemaal niet ingewikkeld, sterker nog, het is kinderlijk eenvoudig.

Hoe stel je een reële lanceerdatum vast?

Een realistisch boekproject beslaat een traject van 6 maanden. Het kan natuurlijk ook sneller, maar waarom zou je jezelf over de kop werken en onnodig onder druk zetten?

Als je vanaf de start van je boekproject die lanceerdatum 6 maanden verder in de tijd vaststelt dan vaar je op safe. Je hebt dan voldoende tijd om je boek te schrijven, om onderzoek te doen naar onderdelen in je boek die uitgezocht moeten worden. En je hebt voldoende tijd voor het redigeren van je manuscript, voor de vormgever, voor degene die je voorwoord schrijft en voor de uitgever.

Mocht je onderweg wat tegenslagen tegenkomen tijdens je boekproject dan kun je die binnen die zes maanden makkelijk oplossen.

Dus als je nog geen lanceerdatum hebt vastgesteld, doe dat dan nu meteen! Als je je lanceerdatum vervolgens met zoveel mogelijk mensen deelt en ze op de hoogte brengt van je lanceerfeestje, dan ligt hij vaster dan vast.

Wanneer verschijnt jouw boek? Ik nodig je van harte uit om jouw lanceerdatum hieronder te vermelden. Vind ik super leuk om te weten!
Over de schrijver
Ik help kennisondernemers om sneller te groeien met hun bedrijf, zodat zij meer impact hebben, meer klanten aantrekken en meer winst realiseren. Zonder producten geen verkopen. Daarom help ik hen met het creëren van onweerstaanbare producten, zoals een boek, een online training, een high end programma, enz. Ik word heel erg blij als ik mensen mag helpen om de beste versie van zichzelf te worden. 'Leven' is voor mij 'leren'. Dat is ook de reden dat ik zelf continue in ontwikkeling blijf.
Reactie plaatsen

Cookies