H.E.F.B.O.O.M.-creatiemodel

De 7 onmisbare pijlers van het H.E.F.B.O.O.M.-creatiemodel 

waarmee je moeiteloos je businessboek schrijft

Heb een onweerstaanbaar boek 

Bij deze pijler bepaal je het soort businessboek waarmee je de markt op wilt. Je gaat ervoor zorgen dat jouw boek voor jouw ideale lezer onweerstaanbaar wordt. Concreet betekent het dat jouw businessboek naadloos aansluit bij de behoeften van je lezer.

Exploreer je doelen

Bij deze pijler gaat het om de doelen die jouw lezer met je businessboek vervullen kan en om de doelen die belangrijk zijn voor jou en je bedrijf. Exploreren betekent dat je die doelen gaat verkennen en gaat kiezen welke doelen voor jouw businessboek gelden.

Focus op de structuur / opbouw van je businessboek

Bij deze pijler leg je de focus op de structuur of de opbouw van je boek. Een businessboek bestaat uit verschillende hoofdstukken, paragrafen en alinea's. Een logische opbouw verbindt de hoofdstukken aan elkaar waardoor de lezer van jouw businessboek de rode draad kan vasthouden.

Bepaal de inhoud

Een businessboek heeft 'inhoud' nodig. Dat leg je bij deze pijler vast. Uitgangspunt voor de inhoud is 'waarde' creëren voor je lezer. Daar gaat het om. Om de waarde en de hoeveelheid waarde die je toevoegt, zodat het lezen van jouw businessboek iets essentieels toevoegt aan het leven van je lezer.

Ontwikkel je marketingstrategieën

Het creëren van je businessboek is één kant van de medaille, het wereldkundig maken en verkopen ervan de andere kant. Bij deze pijler kies je welke marketingstrategie je gaat volgen en welke kanalen passen bij de lezer waarvoor je businessboek bedoeld is.

Ontmasker je saboteurs

Het kan zijn dat je deze pijler niet nodig hebt. Dat je geen belemmerende stemmetjes hebt die je ervan weerhouden om je marketing te doen. Maar mocht dat niet het geval zijn, onderzoek dan bij deze pijler welke saboteurs je op je pad gaat tegenkomen en hoe je ervoor kunt zorgen dat die saboteurs geëlimineerd worden.

Maak je businessboek af

Bij deze pijler zet je in feite de laatste puntjes op de i. Bij het schrijven van je businessboek blijven 'losse eindjes' over die je bij deze pijler afmaakt. Voor je businessboek zijn dat de onderdelen die na het schrijven aan de orde komen zoals de redactieronde, de vormgeving en de uitgever.