Hoe schrijf ik een boek?
Waar begin je?
Op de vraag ‘hoe schrijf ik een boek’ zijn meerdere antwoorden te geven. Welke aanpak je ook kiest, het is altijd goed om rekening te houden met je linker en je rechter hersenhelft. De linker hersenhelft is verbonden met de logica en de rechter hersenhelft met de creatie. Bij het schrijfproces heb je beide hersenhelften nodig. In dit blog ontdek je hoe je die twee combineert.
Maak gebruik van je beide hersenhelften!
Ooit leerde ik de Walt Disney Strategie. Deze strategie geeft aan beide hersenhelften ruimte, maar op zo’n manier dat ze elkaar niet in de weg zitten. Sterker nog, de strategie maakt juist gebruik van de speciale functie van je twee hersenhelften.
Het is een hele simpele strategie waardoor hij makkelijk toe te passen is. Het verhaal gaat dat Walt Disney drie verschillende kamers had om de drie stappen waaruit de strategie bestaat zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
De drie stappen van de Walt Disney Strategie
- Stap 1 Brainstorm
- Stap 2 Plan
- Stap 3 Bekritiseer
De ruimte om te brainstormen was op een heel andere manier ingericht dan de ruimte om het plan te maken of de ruimte om het plan te bekritiseren. De kleuren waren anders, de meubels waren anders. De ruimtes waren zo ingericht dat er een optimaal klimaat in de drie verschillende ruimtes was om de stap die aan de orde was zo goed mogelijk te faciliteren.
In de eerste stap van deze strategie gebruik je je rechter hersenhelft en in de tweede stap je linker hersenhelft. Bij de derde stap komt er een nieuw fenomeen om de hoek kijken namelijk je innerlijke criticus.
We hebben allemaal een innerlijke criticus. Die stem in ons die ons van alles influistert. Dat het toch niks wordt met je boek, dat niemand op jouw boek zit te wachten, dat je het halverwege waarschijnlijk opgeeft, dat er al voldoende boeken over jouw onderwerp zijn. Die stem dus!
Laten we inzoomen op de stappen uit de Walt Disney Strategie.
De eerste stap ‘de brainstorm’
Stel dat je boek over honden gaat. In de brainstorm fase ga je alles over je onderwerp op papier zetten. Met geeltjes, met kleurtjes, alles mag. Belangrijk in deze fase is dat je volledig in de rol van het creatieproces blijft. Zo gauw je merkt dat je interne criticus zijn stem laat horen, snoer je hem de mond.
Als er geen enkel idee meer bij je opborrelt, dan is het tijd voor de volgende stap.
De tweede stap ‘het plan’
Het is nu tijd om al het materiaal uit de eerste stap te gaan ordenen. Kijk naar de geeltjes, de woorden, de kleuren en zet dingen bij elkaar die onder dezelfde noemer vallen.
In het geval van honden kun je bijvoorbeeld de honden uit de afbeelding hierboven onder het kopje ‘hondenrassen’ zetten. Maar je zou de honden ook kunnen ordenen naar grote en kleine honden. Punt is dat je er een lijn in aanbrengt zodat er vanzelf een plan ontstaat. In het geval van een boek ontstaat er een schrijfplan.
Als het plan klaar is, zet je de volgende stap.
De derde stap ‘het plan kritisch bekijken’
Er zijn mensen die dit de leukste stap van de strategie vinden. Nu kun je helemaal los met de stem van je innerlijke criticus. Alles wat niet klopt of niet gaat werken mag gezegd worden. Maar …. alleen over het plan dat je in stap 2 gemaakt hebt. Zo gauw je innerlijke criticus met opmerkingen komt die buiten het beoordelen van het plan vallen, dan richt je haar/zijn focus weer op het plan.
Als deze fase klaar is, dan kun je teruggaan naar de eerste stap of naar de tweede stap.
Wanneer ga je terug naar de eerste stap?
Je gaat alleen terug naar de eerste stap als er nog zoveel aan het plan ontbreekt dat er een nieuwe creatiesessie nodig is om het materiaal aan te vullen.
Als dat niet het geval is, dan herhaal je de tweede stap en stel je het plan bij met de opmerkingen van je innerlijke criticus erin verwerkt.
Stap 2 is altijd de laatste stap in de Walt Disney Strategie.
Samengevat
Op de vraag ‘hoe schrijf ik een boek’ is het antwoord in dit blog ‘met de Walt Disney Strategie’!
P.S. Je kunt de Walt Disney Strategie natuurlijk voor veel meer dingen gebruiken dan voor het schrijven van je boek. Voor je blog, je video’s, je online programma’s ……